Chcete být připraveni na sezónu? Teď je ideální chvíle využít naší nabídku předsezónní servisní prohlídky, která prověří Váš stroj a připraví ho na sezónu.
Zanechejte nám Vaše číslo s získejte bezkonkurenční slevu na vybrané produkty.
Impozantní elektrický vozík pro invalidy s moderními funkcemi, praktickými rozměry a elegantním vzhledem, takto bychom mohli popsat Pumu 20, elektrický invalidní vozík od renomovaného výrobce Handicare. V tomto článku vám ho popíšeme a přiblížíme, abyste přesně věděli, co od něj můžete očekávat.
V první části článku se budeme věnovat ovládání vozíku, ve druhé části schopnostem polohování a ve třetí části se budeme zabývat jeho jízdními vlastnostmi a testovací jízdě. Pojďme tedy rovnou přejít k části první.
1. Ovládání a polohování elektrického invalidního vozíku
Přesto, že nabízí řadu různých „vylepšováků“, moderních funkcí a možností, jak zvýšit uživateli komfort, jeho ovládání zůstává naprosto jednoduché. Ve své podstatě si člověk vystačí s několika málo tlačítky a joystickem. Ovládací panel je samozřejmě oproti starším modelům (Handicare Puma YeS a Handicare Puma Beatle) modernizovaný a má displej. Celý ovládací panel je možné po domluvě s obchodníkem umístit na tu stranu vozíku, respektive pod tu ruku, kde ho uživatel potřebuje. Někteří lidé mohou mít pohyblivou jen jednu ruku nebo jsou prostě leváci či praváci a tak se jim vozík přizpůsobí na míru. Jak vypadá ovládací panel si můžeme prohlédnout zde:
K čemu jsou jednotlivá tlačítka?
Display
Starší modely elektrických vozíků pro invalidy měly k dispozici jen tlačítka, kontrolky a joystick. Doba jde dopředu a tak jsou tyto novější modely vybavovány praktičtějšími a přehlednějšími prvky. Např. stav baterií byl u starším modelů zobrazován pomocí kontrolek. Nyní je pro tuto informaci i pro mnohé další využíván display. Co vše z něj můžete zjistit a co vám ukáže?
Joystick (ovládací páčka)
Jednoduché a přitom geniální řešení, jak ovládat všechny funkce a to včetně řízení, jízdy, zatáčení, couvání ale i polohování pomocí jedné páčky a to klidně jen jedním jediným prstem. Tímto řešením je právě joystick. Ovládací páčka, kterou lze naklopit na kteroukoliv stranu kolem dokola (360 stupňů). Pojďme si probrat bod po bodu, co vše tato páčka zvládne:
Na některé věci je potřeba použit ruce
Elektrické ovládání je samozřejmě velmi komfortní, ale nelze ho použít zcela na vše. Elektrický invalidní vozík může mít různé stupně výbavy a tak se může stát, že některý má danou funkci elektricky nastavitelnou a jiný zase manuálně. Může jít např. o sklon zádové opěrky nebo polohování podnoží.
Další funkce jsou vždy pouze mechanické, protože by to technologicky nešlo vyřešit jinak, nebo protože by to mohlo snižovat bezpečnost. Mechanicky se tak např. odklápějí podnože do strany, nebo se rozšiřuje prostor pro sezení.
2. Elektrický invalidní vozík a možnosti polohování
Polohování podnoží
Pojďme rovnou přejít k věci a jednotlivé typy poloh si ukázat na fotografiích. Tou první možností je nastavení podnoží. Každá z podnoží má v horní části 2 páčky. Jedna slouží pro odklopení a odejmutí podnoží a ta druhá právě ke zdvižení nohou. Hodit se může například při delším sezení a kdykoliv si uživatel chce snížit tlak v dolních končetinách.
Polohování zadního náklonu sedadla
Další fotografie zachycuje náklon celého křesla dozadu. Tato polohovací funkce je skvělá pro využití při delším sezení, když si uživatel chce zvýšit pohodlí, protože umožňuje rovnoměrnější rozložení tělesné hmotnosti a výrazně odlehčuje jak zádovým svalům, tak sedacím partiím.
Výškový zdvih křesla
Následující fotografie ukazuje výškový zdvih křesla. Ten má především praktické využití. Umožňuje uživateli pohodlně dosáhnout na výše položené předměty, snadněji navázat oční kontakt při komunikaci a aktivně se zapojit do dalších každodenních činností. Tato funkce výrazně přispívá k větší samostatnosti.
Kombinace všech polohovacích funkcí
Aby vozík dokázal vyhovět co nejširšímu spektru uživatelů a pomoci jim s nejrůznějšími potřebami, lze jednotlivé výše zmíněné polohovací funkce libovolně kombinovat. Můžete si tak např. naklonit celé křeslo dozadu a ještě si k tomu zvednout nohy, abyste lépe simulovali polohu lehu.
Video, které vás detailně zasvětí do ovládání i polohování elektrického invalidního vozíku Puma 20
Abyste si vše mohli prohlédnout přímo v akci, připravili jsme video, v němž můžete vidět, jak se vozík ovládá i polohuje. Ukazujeme tam jak důležité ovládací prvky, tak změny poloh vozíku. Lépe si tak budeme moci představit, co vše s vozíkem lze dělat a jaké jsou maximální limity jednotlivých poloh, tedy jak moc lze křeslo zdvihnout vysoko, jak moc jde naklonit dozadu a do jaké maximální výšky vám mohou podnože zvednout nohy. Určitě si video prohlédněte. Dáte nám pak zapravdu, že je ovládání tohoto elektrického vozíku pro invalidy maximálně jednoduché.
VIDEO - OVLÁDÁNÍ A POLOHOVÁNÍ
3. Testovací jízda - elektrický invalidní vozík Handicare Puma 20 si oblíbíte
Díky tomu, co děláme, jsme měli možnosti vyzkoušet už mnoho a mnoho elektrických invalidních vozíků. Velká spousta z nich nás ale nenadchla např. proto, že byly tak nepohodlné, že se na nich nedalo sedět delší dobu, měly krátký dojezd nebo měly menší kolečka, takže při jízdě venku nedokázali překonávat běžné překážky. Žádný z výše popsaných problémů se ale rozhodně netýká modelu Handicare Puma 20. Právě naopak. Dovolíme si tvrdit, že se konstruktérům podařilo odhalit slabé stránky konkurenčních modelů a proměnit je v přednosti, které dělají z modelu Puma 20 výjimečný vozík nejen ve své kategorii.
Naším cílem při testovací jízdě bylo vyzkoušet, co všechno nám vozík dovolí nejen na chodníku, ale i mimo něj. Zkoušeli jsme i pár věcí, u kterých je dobré dbát zvýšené opatrnosti. Vozík v každé ze situací skvěle obstál.
Poradí si s různými typy povrchů
Puma 20 je elektrický invalidní vozík do nepohody. To že se pohodlně cítíte při jízdě ne rovných typech povrchu v interiéru, je jasné, ale na pohodlí se můžete těšit i venku. Ať už jedete po asfaltu nebo dlážděném chodníku, připadáte si jako doma v křesle. V určitých případech ale může být potřeba sjet mimo zpevněné cesty, proto jsme zkusili ji jízdu po trávníku. Přesto, že tyto vozíky nejsou určeny do terénu, přiměřeně upravený rovinatý trávník je s přehledem průjezdný. Část nerovností zvládnou odpružit velká nafukovací kola, část odpružení a část také komfortní sedadlo. Samozřejmě je komfort jízdy o něco nižší než při jízdě po asfaltu, ale stále ho hodnotíme pozitivně. Výborně si tento model vede také při jízdě do kopce a z kopce.
Manévrování a ovladatelnost
Joystickové ovládání je pro tento typ elektrických vozíků geniálním řešením. Díky němu se dá excelentně manévrovat téměř v každé situaci. Umožňuje také plynulé průjezdy zatáčkami, jak se můžete přesvědčit i ve videu níže. To znamená, že v zatáčkách nemusí být potřeba ubírat rychlost a natáčet vozík na místně, abyste dosáhli určitého směru. Stačí joystick držet dopředu a mírně ho přitom naklánět i do strany. Vozíček pak plynule zatáčí při jízdě. Jízdě v před ani vzad nelze nic vytknout. Vyzdvihnout ale ještě musíme schopnost manévrovat v úzkých prostorech. Při jízdě na úzkém chodníku jsme vyzkoušeli otočku o 360 stupňů. Na jedné straně chodníku zídka, na druhé okrasné keříky. Zprvu jsme nečekali, že se to povede. Proto jsme na to šli pomalu a skutečně se to povedlo. Otáčení na jednom místě je vskutku praktická dovednost.
Přejezd překážek
Stále se najdou místa, kde nejsou bezbariérové nájezdy. Občas si může situace žádat zdolání nějaké nerovnosti. Vždy je potřeba dbát zvýšené opatrnosti i přesto, že je vozík velmi stabilní. Na překážky je potřeba najíždět kolmo pro vyšší bezpečnost. Otestovali jsme, jak tento elektrický vozík pro invalidy zvládá výjezdy a sjezdy z chodníků, kde prozatím nejsou bezbariérové úpravy. I toto si můžete prohlédnout ve videu níže. Poměrně vysoký zkosený obrubník, se kterým by měly vozíčky s menšími koly obtíže, zdolal testovaný vozík na výbornou. Výjezd nahoru i sjezd dolu byl bezproblémový. Jen ještě zdůrazníme, že jsme pro vyšší bezpečí snížili rychlost a dbali zvýšené opatrnosti. Když si s tímto vozík poradil, zkusili jsme také sjet běžný středně vysoký obrubník. Vozík to opět zvládnul. Rychlost je možné upravit na pár kliknutí, takže ji vždy doporučujeme upravit dle potřeby.
Dlouhý dojezd
Další silnou stránkou těchto vozíku v porovnání s ostatními modely na trhu je dojezd na 1 nabití baterií. Oproti jiným modelům je až dvojnásobný. Ujet mezi jednotlivými nabíjeními lze až přes 40 km. Zde je vždy dobré mít na mysli, že záleží na kapacitě a stáří baterií. Na dojezd má vliv i hmotnost uživatele, počasí, to zda se často zastavuje a rozjíždí, do jak velkých kopců se jezdí atd. Tyto i další okolní vlivy působí na baterie všech typů vozíků. Pro uživatele, kteří tráví na vozíku delší časové úseky nebo jezdí na delší trasy, jsou dojezd a výdrž baterií klíčové parametry. Náročnějším uživatelům můžeme v tomto ohledu model Puma 20 vřele doporučit.
Prohlédněte si video z testovací jízdy
Pár videozáběrů někdy zvládne poskytnout více informací, než stovky slov. Proto jsme pro vás natočili také video z testovací jízdy. Věříme, že vám tento impozantní model elektrického invalidního vozíku ještě lépe přiblíží. Pokud vás napadnou nějaké dotazy, zavolejte nám. Rádi poradíme.
VIDEO - TESTOVACÍ JÍZDA
4. Shrnutí
Nevýhody:
Výhody:
Chcete se dozvědět ještě více? Máte nějaké dotazy nebo potřebujete s něčím poradit?
Zavolejte nám. Rádi vám pomůžeme.